Břišní tuk – skrytý zabiják

Břišní tuk – skrytý zabiják
pixabay.com

Není tuk jako tuk. Ten podkožní si dobře uvědomujeme a obvykle se s ním snažíme něco dělat, i když vlastně neškodí. Existuje ale ještě tuk viscerální nebo také orgánový, který je skrytý a většina z nás o něm nemá tušení. A ten je velmi nebezpečný!

JISTÉ MNOŽSTVÍ TUKU JE ŽÁDOUCÍ

Většina tuku se nachází pod kůží a jeho přítomnost je v našem těle důležitá – chrání tělo, obaluje klouby, je zásobárnou energie a některých vitamínů. Když ale jeho množství přesáhne rozumnou míru, je z pomocníka rázem nepřítel.

A stejné je to i s viscerálním tukem. Nachází se v břišní dutině, obaluje orgány jako játra, slinivku a střeva. V nízké míře ho potřebujeme, protože slouží jako zásobárna rychlé energie. V případě, že je ho hodně, začne škodit – vylučuje do těla mastné kyseliny, hormony a látky vyvolávající záněty, pojí se s ním i vysoká hladina tuků v krvi, což může vést k onemocnění cukrovkou. A aby toho nebylo málo – ucpané cévy, vysoký krevní tlak, infarkt, mrtvice, dokonce i onkologická onemocnění. A také chrápání. A to z jednoho tlustého břicha!

SKRYTÉ NEBEZPEČÍ

Nejhorší je, že orgánový tuk není na první pohled vidět. Až když množství překročí rozumné hranice, projeví se zvýšeným objemem pasu. Ani to nemusí být varující, protože lidé jinak zůstávají hubení, jen mají mírně zvětšené bříško.

Uvádí se, že vážně ohrožené ženy viscerálním tukem mají obvod pasu větší než 80 cm, muži pak 100 cm. Množství viscerálního tuku se dá s největší přesností zjistit měřením na speciálním přístroji u lékaře nebo výživového odborníka.

POZOR SI MUSÍ DÁT HLAVNĚ MUŽI A STARŠÍ ŽENY

Ke zvětšenému břichu se dopracují dříve muži než ženy, přičemž ty, které mají typ postavy hruška jsou na tom o něco lépe, než „jablka“. „Hruškám“ se tuk totiž ukládá do oblasti stehen a hýždí, kde je méně rizikový a slouží jako energetická rezerva. U mužů a žen typu jablko se skladuje v břiše, kde obrůstá orgány a ty nemohou správně pracovat.  Navíc produkuje škodlivé látky a zpomaluje metabolismus.

Ženy jsou oproti mužům ve výhodě, neboť jim pomáhá estrogen, který řídí ukládání tuků právě do podkoží. Jeho produkce věkem klesá a po čtyřicítce se zpomaluje metabolismus a zásoby tuku se začnou ukládat do břicha.

A zase, ti, co o sebe dbají, cvičí a vyznávají zdravější životní styl, jsou na tom lépe, protože si hlídají váhu a ukládají méně tuku. A pokud si udrží snahu vypadat a cítit se lépe, nebudou ohroženi orgánovým tukem ani v pozdějších letech.

JAK SI UDRŽET ŠTÍHLÉ BŘÍŠKO?

To by sice mohl být název článku o hubnutí, ale ono to úzce souvisí, štíhlé bříško = nízký viscerální tuk. Orgánového tuku se nezbavíš žádným zázračným způsobem, liposukcí se odsát nedá.

Takže zbývá zase to stokrát omílané – pravidelný pohyb. Vhodnější je cvičení aerobního typu  – tedy menší zátěž provozovaná delší dobu – například rychlá chůze, dálkový běh, jízda na kole. Pak také střídmý jídelníček bohatý na bílkoviny, zeleninu, ovoce, omezení sladkostí a tučných jídel atd.

Pokud se ti podaří zdravě zhubnout kolem pasu, i přesto, že si zachováš svou váhu, věz, že ses zbavila pořádné porce orgánového tuku. I 5-10 % dolů stačí, aby ses cítila lépe, snížila krevní tlak, zlé krevní tuky, kleslo ti riziko cukrovky a zvýšila se hodnota dobrého cholesterolu. 

Zdroj: femina.cz